Barcelona Pl. Catalunya
Situació:
sota els carrers Pelai i Bergara (entre plaça Catalunya i Balmes)
sota els carrers Pelai i Bergara (entre plaça Catalunya i Balmes)
Punt quilomètric:
0,000
0,000
Alçada sobre el nivell del mar:
1,65 m
1,65 m
Data de la primera inauguració (en superfície):
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
Data d'inaguració de l'estació soterrada:
27 de març de 1929 (posada en servei el 24 d'abril de 1929)
27 de març de 1929 (posada en servei el 24 d'abril de 1929)
Tipus d'estació (actual):
estació terminal amb 2 vestíbuls d'accés i amb 6 vies i 7 andanes
estació terminal amb 2 vestíbuls d'accés i amb 6 vies i 7 andanes
Viatgers entrats durant 2012: 11.302.721
L'edifici antic de l'estació del carril de Sarrià va ser un dels primers edificats a l'Eixample d'Ildefons Cerdà. Situat al número 1 de la que, amb el temps, seria la plaça de Catalunya, es va fer popular, sobretot, pel fet que en els seus baixos hi havia dos cafès molt concorreguts, amb vistes a la plaça i a Canaletes. Un cop soterrada l'estació, es va fer famosa l'anomenada avinguda de la Llum, passeig subterrani sota el carrer Pelai, amb botigues de tota mena a banda i banda. Fins i tot hi havia un cinema. L'ornamentació dels revestiments ceràmics de les voltes de les naus d'andanes són un disseny de l'arquitecte Josep Maria Jujol i Gibert. Sempre ha estat la principal estació de la xarxa d'FGC pel nombre de viatgers que la utilitzen.
Galeria d'imatges

Avinguda de la Llum / 1953
L'avinguda de la Llum, vestíbul banda Balmes, al voltant de 1953. Aquest espai feia les funcions de vestíbul d'accés a les andanes de la terminal per als viatgers que accedien per les escales del carrer Bergara o les de la cantonada del carrer Pelai amb Balmes. També feia la funció de vestíbul de l'avinguda de la Llum, pròpiament dita. Actualment en aquest espai es troba la barrera tarifària i les màquines automàtiques expenedores de bitllets.